Login or Register for free!
tpl_logo_l tpl_logo_r
tpl_top_l Home > Μουσικά θέματα > @ Εγχειρίδιο - Κουρδίσματα > TEMPERAMENTS και Φυσαρμόνικα No.1 tpl_top_r
MIDIPART - MENU
USERS PAGE
Hi Guest
Ľ IP: 54.81.112.7
Username
Password
Lost password
Register

Last 5 Users
awj1 silvi1994 Bvmgoceabe albertino Part

People online
26
Users online
0
Guests online
26
01: United states 54.36.x.x
02: United states Google spider
03: United states 54.36.x.x
04: United states 54.81.x.x
05: United states 54.36.x.x
06: United states 54.36.x.x
07: Unknown 180.76.x.x
08: United states 54.36.x.x
09: United states 54.36.x.x
10: United states Google spider
11: United states 54.36.x.x
12: United states 54.36.x.x
13: Unknown 141.8.x.x
14: United states 54.36.x.x
15: United states 54.36.x.x
16: United states 54.36.x.x
17: United states 54.36.x.x
18: United states 54.36.x.x
19: United states 54.36.x.x
20: United states 54.36.x.x
21: United states 54.36.x.x
22: United states 54.36.x.x
23: Unknown 216.244.x.x
24: United states 54.36.x.x
25: United states 54.36.x.x
26: United states 54.36.x.x
 
TEMPERAMENTS και Φυσαρμόνικα No.1
Date 01/09/2011 00:08  Author admin  Hits 164  Language Global
TEMPERAMENTS

Όλα τα παρακάτω αντλήθηκαν από εξαντλητικές ερωτήσεις σ’ ένα καλό παίχτη φυσαρμόνικας και επιστήμονα τον Robertpcoble, σε πολλά posts όπως ΕΔΩ: http://www.slidemeister.com/forums/index.php?topic=5719.new;topicseen#new

ή ΕΔΩ: http://www.slidemeister.com/forums/index.php?topic=5713.0

στα οποία ξεκίνησα  να περιγράφω έναν πιο πρακτικό τρόπο κουρδίσματος και στα οποία μπορείτε να βρείτε στα Αγγλικά και τις απαντήσεις των συμμετεχόντων.

Μετά διαπίστωσα ότι συνδυάζοντας και την πολύ πλούσια θεωρία κατάλαβα πολύ καλύτερα τη διαδικασία κουρντίσματος.

Φυσικά  δεν είμαι συγγραφέας και έτσι πολλά από τη θεωρία, στα οποία έχω κάνει εντελώς ελεύθερη μετάφραση από πολλά sites του διαδικτύου , ίσως επαναλαμβάνονται με εμπλουτισμένο υλικό που έπαιρνα κάθε φορά καθώς μου δημιουργούνταν νέες ερωτήσεις.

Επειδή το θέμα των Temperaments είναι ανοιχτό προς εξερεύνηση εγώ απλώς προσπάθησα εκτός από την εντελώς ΠΡΑΚΤΙΚΗ διαδικασία συντονισμού των φυσαρμόνικων να δώσω και μια ευκαιρία σε πολλούς να το συζητήσουμε και να εμπλουτίσουμε περαιτέρω τις γνώσεις μας.

Το ότι στις επόμενες 2 ενότητες που θα ακολουθήσουν τα παραδείγματα αναφέρονται στις φυσαρμόνικες δεν θα σας εμποδίσει να εμπλουτίσετε τις γνώσεις σας αλλά και να κάνετε αναγωγή στο δικό σας όργανο.

Γενικά για το κούρδισμα:

Υπάρχουν πολλοί τρόποι για το πώς οι οργανοπαίχτες θα πρέπει να κουρδίζουν τα όργανα τους ώστε να παίζουν συντονισμένα.

Πάντως ένα είναι γεγονός το ότι αν ένας οργανοπαίχτης πρόκειται να συμμετάσχει σε μια ομάδα μουσικών, ακόμα και μόνο με άλλον ένα, θα πρέπει να γνωρίζει βαθμονομήσει το όργανό του ώστε να είναι σε συντονισμό με αυτά της ομάδας.

Συχνότητα και ακουστικά διακροτήματα (beats)

“Intonation without beats is the goal of all musicians.”

Δηλαδή σκοπός των μουσικών είναι να επιτύχουν τέτοιο κούρδισμα ώστε να μη υπάρχουν διακροτήματα (beatless).


Κάθε ακουστικό κύμα έχει μια μετρήσιμη ταχύτητα συνεχόμενης κίνησης που λέγεται συχνότητα και μετριέται σε κύκλους /δευτερόλεπτο ή Hertz και την αντιλαμβανόμαστε σαν τόνο.

Όσο ταχύτερη η ταχύτητα τόσο ο τόνος που αντιλαμβανόμαστε είναι ψηλότερος.

Όταν ήχοι από δύο διαφορετικές πηγές συνδυαστούν στον αέρα τότε ο ένας επικάθεται επί του άλλου και ο προκύπτον τόνος είναι είτε χαμηλότερος είτε υψηλότερος σε ένταση.

Δύο τόνοι που ηχούν στην ίδια συχνότητα συνδυάζονται και  δυναμώνεται η ένταση τους.

Δύο τόνοι με ελαφρώς διαφορετικές συχνότητες παράγουν το λεγόμενο διακρότημα (beat) που είναι ένας τόνος που ακούγεται μη σταθερός (wa-wa).

Για να μπορούν οι οργανοπαίχτες να παίζουν σε συντονισμό πρέπει να προσαρμόζουν τον τόνο του οργάνου τους με τον τόνο μιας αξιόπιστης πηγής τόνων.

Για να συγκρίνει ο οργανοπαίχτης τον τόνο του  οργάνου του με τον τόνο της αξιόπιστης πηγής τόνων ακούει το διακρότημα:

·        Όσο πιο ταχύτερο τόσο ασύμφωνοι είναι.

·        Οταν οι τόνοι του οργάνου και της αξιόπιστης πηγής πλησιάζουν σε συχνότητα τότε το διακρότημα ηχεί  αργότερο

·        και όταν οι συχνότητες συμπέσουν τότε ένας σταθερός, ενδυναμωμένος τόνος ηχεί που μοιάζει με έναν τόνο παρά με συνδυασμό δύο.

Το ψηφιακό χρωματικό tuner

Είναι σύνηθες να βασιζόμαστε στο Tuner για το κούρδισμα του οργάνου μας.

Το Tuner δείχνει πόσα cents απέχει ο τόνος που παίζεται από έναν τόνο μιας αξιόπιστης ακουστικής πηγής.

Αυτό μπορεί να είναι χρήσιμο σε ένα σταθερού σωλήνα πνευστό όργανο (σάλπιγγα) ή για το συντονισμό της χορδής Α (λά) στα έγχορδα.

Πάντως δεν θα πρέπει να χρησιμοποιείται το tuner για κούρδισμα όλων των χορδών εγχόρδων ή για όλες τις οκτάβες για τα πνευστά (κλαρίνο, σαξόφωνο, φλάουτο..).

Αυτό οφείλεται στο ακουστικό φαινόμενο που συμβαίνει με τα just-tempered συστήματα που θα μελετήσουμε στη συνέχεια.

 

Συχνότητες των τόνων

Οι συχνότητες των τόνων βρίσκονται από τον μαθηματικό τύπο:

Συχνότητα: f= 440×(2n/12)  ή 12 ρίζα του 2 εις την n δύναμη

Όπου n = -21, -19, ..., 27. (το πρόσημο είναι + για πάνω από τη Α4 και – για κάτω από τη Α4)

Δείτε την  ονομασία και τις συχνότητες των οκτάβων ΕΔΩ:

http://www.box.net/shared/yum71z5jidjjqmhesdm9

Παράδειγμα 1ον:Ποια είναι η συχνότητα του C5;

Το C5 είναι το πρώτο C πάνω από τη Α4. Ανάμεσα στο Α4 και στο C5 υπάρχουν 3 ημιτόνια (Α4 à Α#4 àΒ4 àC5 ) και η C5 πάνω από τη A4. Άρα n=+3.Αποτέλεσμα f=523,2 Hz

Παράδειγμα 2ον: Ποια είναι η συχνότητα του F4;

Το F4 είναι κάτω από το A4. Ανάμεσα στο Α4 και στο F4  υπάρχουν 4 ημιτόνια ( A4 àAb4àG4àGb4àF4) και άρα n=-4

Αποτέλεσμα f=349,2 Hz:

Τον πίνακα με όλες τις συχνότητες δείτε τον ΕΔΩ:

http://www.box.net/shared/gvkohn0e9d2ggas66vag

Από τον πίνακα φαίνεται ότι η οκτάβα χωρίστηκε σε 12 ίσα διαστήματα με την πρώτη και την τελευταία νότα να έχουν λόγο συχνοτήτων 2 και άρα να δίνουν το ίδιο τονικό ύψος σε διαδοχικές οκτάβες.

Κούρδισμα Equal Tempered

Ένα ενδιαφέρον πρόβλημα αντιμετώπισαν για εκατοντάδες χρόνια οι κατασκευαστές οργάνων . Έτσι για να πάρουμε την τέλεια Πέμπτη (το διάστημα μεταξύ Α και Ε) πρέπει να πολλαπλασιάσουμε 1,5 φορά τη συχνότητα της Α.

Στο βιολί (τη βιόλα αλλά και σ’ όλα τα χωρίς τα έγχορδα χωρίς χωρίσματα-όπως τα χωρίσματα-frets- της κιθάρας)αυτό είναι δυνατόν και μπορούμε να παίξουμε την τέλεια Πέμπτη Ε στη συχνότητα 440Χ1,5=660 Hz.

Από τον ανωτέρω όμως πίνακα συχνοτήτων βλέπουμε ότι το πιάνο παίζει την ίδια νότα Ε = 659.26 Hz δηλαδή να βαίνει προς ύφεση.

Αυτό οφείλεται στον equal tempered tuning που εφαρμόστηκε στα χρόνια του Bach.

Αυτό σημαίνει ότι όλα τα παραπάνω αναφερθέντα έγχορδα πρέπει να υπακούουν σ’ αυτές τις ελαφρές διαφορές κατά τα κουρδίσματα με το πιάνο.

Οι οργανοπαίχτες αυτών των οργάνων αισθάνονται πιο ‘ευτυχείς’ όταν παίζουν μόνο με άλλα τέτοια έγχορδα.

Για καλύτερη κατανόηση του παραπάνω πίνακα συχνοτήτων δείτε ΕΔΩ:

http://www.box.net/shared/6acbbehivova368faga0

 
ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ ……σε άλλες 2 ενότητες


Το άρθρο είναι από το μέλος stefanos
There are no comments.
 
1019628 UNIQUE VISITORS SINCE '23 JANUARY 2008'
ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ

 
tpl_foot_l
  MIDIPART.GR - DOWNLOADS AREA || FORUMS || ΜΟΥΣΙΚΕΣ ΑΓΓΕΛΙΕΣ || FACEBOOK GROUP
  ©  2008-18 || All rights reserved
Template designed by MemHT.com
tpl_foot_r
 
MemHT Portal is a free software released under the GNU/GPL License by Miltenovik Manojlo
Loaded in: 0.25