Login or Register for free!
tpl_logo_l tpl_logo_r
tpl_top_l Home > Μουσικά θέματα > @ Εγχειρίδιο - Korg Trinity Plus > Hardware Ρύθμιση Aftertouch σε Korg Trinity Plus tpl_top_r
MIDIPART - MENU
USERS PAGE
Hi Guest
» IP: 52.91.185.49
Username
Password
Lost password
Register

Last 5 Users
PAPATOM englisWar kross_007 Mercek nico

People online
15
Users online
0
Guests online
15
01: United states 54.36.x.x
02: Unknown 180.76.x.x
03: United states 54.36.x.x
04: Unknown 46.229.x.x
05: United states 54.36.x.x
06: United states Google spider
07: Unknown 46.229.x.x
08: United states Google spider
09: United states 52.91.x.x
10: United states 54.36.x.x
11: United states 54.36.x.x
12: United states 54.36.x.x
13: United states Google spider
14: United states Google spider
15: United states 54.36.x.x
 
Hardware Ρύθμιση Aftertouch σε Korg Trinity Plus
Date 03/03/2010 07:48  Author admin  Hits 259  Language Global

Γεια σε όλους.

Πρόσφατα αντιμετώπισα ένα θέμα στο Korg Trinity Plus που έχω. Πιο συγκεκριμένα όποια ρύθμιση και από τις 8 διαθέσιμες του Global Menu να επέλεγα το Aftertouch ήταν πολύ ευαίσθητο. Σημειώνω εδώ οτι οι διαθέσιμες ρυθμίσεις είναι από 1...έως...8 αλλά αυτό δεν έχει να κάνει με τη λογική οτι το 1 πχ είναι η λιγότερο ευαίσθητη ρύθμιση και η 8 η περισσότερο ευαίσθητη. Αντίθετα πρόκειται για 8 διαφορετικές συναρτήσεις με την No4 να είναι η γραμμική. Αυτή δηλαδή που διατηρεί σταθερό ρυθμό μεταβολής σε όλο το εύρος των τιμών της πίεσης που ασκούμε στο πλήκτρο. Είναι δε και αυτή που έχει επιλεγμένη το όργανο default στην εργοστασιακή του κατάσταση.

Δοκίμασα -χωρίς να είμαι πολύ αισιόδοξος- να μετριάσω λίγο την υπερευαισθησία του Aftertouch κάνοντας ρυθμίσεις μέσω του AMS κάθε παραμέτρου που ήθελα να ελέγξω με αυτόν τον Controller αλλά σύντομα διαπίστωσα αυτό που περίμενα: Με το AMS ρυθμίζει κανείς τη μέγιστη τιμή της απόκρισης η οποία είναι πεπερασμένη και όχι αυτό που ήθελα να κάνω εγώ που έχει σχέση με τη διαδρομή της μεταβολής. Για να το πω πιο απλά και να το αντιστοιχίσω με έναν άλλον Controller που είναι πιο γνωστός σε όλους (αναφέρομαι στο Joystick) είναι σαν να είχα ένα Joystick με πάρα πολύ μαλακό ελατήριο κι εγώ να ήθελα να το σκληρύνω λίγο.

Έτσι βασιζόμενος κιόλας σε ένα παρόμοιο περιστατικό που είχα παλιότερα με το M1 που διέθετα τότε, (θα γράψω και για εκείνο το περιστατικό και θα το αναρτήσω στην κατάλληλη κατηγορία) πήρα απόφαση να ανοίξω το όργανο.

Παραθέτω εδώ μια φωτογραφία για να δείτε εποπτικά το Trinity στο εσωτερικό του και να εξηγήσω.

Παρατηρήστε την καφέ πλακέτα που βρίσκεται προς τα αριστερά και καταλήγει σε αυτήν ένα επίπεδο καλώδιο το οποίο ξεκινάει σχεδόν από την κάτω αριστερή γωνία του οργάνου. Πρόκειται για την πλακέτα που διαχειρίζεται το σήμα που έρχεται από τον αισθητήρα Aftertouch και στη συνέχεια το στέλνει μέσω τεσσάρων καφέ καλωδίων στη μητρική. Αν προσέξετε καλύτερα η πλακέτα αυτή διαθέτει δύο ρυθμιστικά (2 λευκά στρογγυλά πλαστικά που φαίνονται στην πλακέτα) τα οποία αναγράφουν Gain και Offset.

Επειδή οι δύο αυτοί όροι λίγο πολύ απαντώνται σε διάφορους Controllers και μάλιστα σε έναν πολύ οικείο σε εμάς (Breath Controller) θα γράψω κάποια πράγματα για αυτούς. Θα αναλύσω παρακάτω τη χρησιμότητά τους όσο πιο απλά μπορώ χρησιμοποιώντας λίγα Μαθηματικά και δεχόμενος οτι έχουμε το όργανο ρυθμισμένο έτσι ώστε η απόκριση στον ήχο συναρτήσει της μεταβολής της πίεσης στο πλήκτρο να είναι γραμμική. (Aftertouch στο Global Menu στη ρύθμιση 4). Τα πράγματα δεν διαφέρουν ποιοτικά σε μεγάλο βαθμό στις υπόλοιπες ρυθμίσεις του Global αλλά τα Μαθηματικά εκεί γίνονται πολύπλοκα.

Για να καταλάβουμε σε ποια θέση πρέπει να θέσουμε τα ρυθμιστικά παραθέτω ακολούθως διαγράμματα με διάφορα παραδείγματα γραμμικών συναρτήσεων Απόκρισης συναρτήσει πίεσης στο πλήκτρο εξηγώντας τι μεγέθη είναι το Gain και το Offset και πως αυτά επηρεάζουν την απόκριση. Όταν λέμε πίεση στο πλήκτρο βέβαια εννοούμε την πίεση Aftertouch και όχι την μικρή πίεση που ασκούμε προκειμένου να βυθίσουμε το πλήκτρο και να παίξει η νότα. (ΠΑΡΑΚΛΗΣΗ: Όσοι από εσάς είστε μηχανικοί ή των Θετικών Επιστημών και γνωρίζετε κάποια παραπάνω πράγματα παρακαλώ δεχτείτε τις απλοποιήσεις σχετικά με Πεδία Ορισμού, Σύνολα Τιμών και Χωρική Εξέλιξη της γραμμικής συνάρτησης που προκύπτει από τα προηγούμενα διότι έχει περιοριστεί εκεί όπου έχει φυσικό-παικτικό νόημα στα πλήκτρα)



Παράδειγμα 1:

Το διάγραμμα 1 δείχνει το πως μεταβάλλεται η απόκριση (το αποτέλεσμα ενός ήχου) βάσει της πίεσης που ασκούμε στο πλήκτρο. Θεωρείστε πχ οτι αυτό το αποτέλεσμα έχει προγραμματιστεί από εμας να είναι το Vibrato. Ο χ άξονας εκφράζει την Πίεση ενώ ο y την Απόκριση (Vibrato) Aν εμείς ασκήσουμε πίεση Π1 τότε από το γράφημα της συνάρτησης βρίσκουμε (με προβολή) οτι η Π1 αντιστοιχεί σε απόκριση Α1. Ομοίως μια μεγαλύτερη πίεση Π2 επιφέρει μεγαλύτερη Απόκριση Α2. Η γωνία α που σχηματίζει η ευθεία με τον χ άξονα περιγράφει την κλίση της ευθείας και χονδρικά φαίνεται οτι είναι γύρω στις 30 με 35 μοίρες.

Παράδειγμα 2:

Ομοίως βλέπουμε μια άλλη ευθεία. Η πίεση Π1 επιφέρει απόκριση Α1 ενώ η αρκετά μεγαλύτερη πίεση Π2 επιφέρει μια απόκριση Α2 η οποία όμως δεν είναι πολύ μεγαλύτερη από την Α1. Η γωνία α' της ευθείας σε σχέση με τον άξονα χ σε αυτό το παράδειγμα βλεπουμε οτι είναι μικρότερη από αυτήν του παραδείγματος 1 και χονδρικά γύρω στις 10 μοίρες.

Παράδειγμα 3:

Στο διάγραμμα 3 βλέπουμε μια νέα ευθεία αυτή τη φορά η οποία δείχνει οτι η πίεση Π1 επιφέρει απόκριση Α1 ενώ η όχι και τόσο μεγαλύτερη πίεση Π2 επιφέρει μια αρκετά μεγαλύτερη απόκριση Α2 από την Α1. Η γωνία α'' της ευθείας αυτή τη φορά είναι χονδρικά γύρω στις 70 με 75 μοίρες.

Από τα 3 πρώτα παραδείγματα συνοψίζοντας συμπεραίνουμε οτι όσο πιο μικρή είναι η γωνία α της ευθείας, μεγάλες μεταβολές στην πίεση δεν επιφέρουν και τόσο μεγάλες μεταβολές στην απόκριση ενώ όσο πιο μεγάλη είναι η γωνία α τότε μικρές μεταβολές στην πίεση επιφέρουν μεγάλες μεταβολές στην απόκριση. Όταν η γωνία πλησιάζει τις 45 μοίρες τότε αντίστοιχες μεταβολές στην πίεση επιφέρουν αντίστοιχες μεταβολές στην απόκριση. Βλέπουμε λοιπόν οτι η γωνία α είναι αυτή που καθορίζει την ευαισθησία.
Ρυθμίζοντας το Gain λοιπόν μεταβάλλουμε τη γωνία α και συνεπώς την ευαισθησία του Aftertouch.

Εννοείται φυσικά οτι επειδή όλες οι προηγούμενες ευθείες περνούσαν από το κέντρο των αξόνων χ,y οτι μηδενική πίεση στο πλήκτρο Π=0 επιφέρει μηδενική απόκριση στο Vibrato A=0.

Τι γίνεται όμως στην περίπτωση που μια ευθεία δεν διέρχεται από την αρχή των αξόνων;
Πάμε να δούμε τα υπόλοιπα παραδείγματα.

Παράδειγμα 4:

Εδώ βλέπουμε μια ευθεία η οποία δεν διέρχεται από το κέντρο των αξόνων. Η πίεση Π1 δεν επιφέρει καμία μεταβολή στην απόκριση γιατί η τιμή της πρακτικά όπως φαίνεται από το διάγραμμα είναι 0 Α1=0. (Υπενθυμίζω όπως ανέφερα και πριν για τους γνώστες μηχανικούς και των θετικών επιστημών αναγνωστών οτι περιοριζόμαστε μόνο στις τιμές που έχουν φυσικό νόημα στα πλήκτρα γιατί όπως καταλαβαίνουν η Α1 δεν είναι 0 αλλά αρνητική)
Η πίεση Π2 και η πίεση Π3 επιφέρουν τα αντίστοιχα αποτελέσματα σε Α2 και Α3. Η πίεση F δηλώνει την τιμή όριο της πίεσης (κρίσιμη τιμή) πάνω από την οποία αρχίζουμε και έχούμε μεταβολή στην απόκριση. Η πίεση F είναι δηλαδή η μεγαλύτερη πίεση για την οποία δεν έχουμε μεταβολή στην απόκριση ή με άλλα λόγια είναι η πίεση την οποία πρέπει να υπερνικήσει το χέρι μας έτσι ώστε να ξεκινήσει το vibrato να ακούγεται. Παρατηρήστε το πιο τονισμένο τμήμα 0F του χ άξονα. Είναι εκείνο το εύρος τιμών πίεσης για τις οποίες δεν έχουμε μεταβολή στην απόκριση. Η γωνία α περιγράφει αυτά που είπαμε στα τρία πρώτα παραδείγματα.

Παράδειγμα 5:

Στο διάγραμμα 5 βλέπουμε μια ευθεία η οποία φαίνεται σαν να είναι ακόμα πιο μετατοπισμένη δεξιά από οτι ήταν αυτή του παραδείγματος 4 από το κέντρο των αξόνων. Σε αυτό το παράδειγμα η Π1 και Π2 δεν επιφέρουν καμία μεταβολή στην απόκριση (Α1=0 και Α2=0 και ισχύουν οι ίδιες παραδοχές σχετικά με το σύνολο τιμών) και πλεόν ο χρήστης πρέπει να ασκήσει μεγάλη πίεση (μεγαλύτερη από F') προκειμένου να ακουστεί το Vibrato (Aπόκριση Α3) Το τονισμένο τμήμα του χ άξονα 0F' παρατηρούμε τώρα οτι είναι μεγαλύτερο από το αντίστοιχο 0F του παραδείγματος 4. Η γωνία α εκφράζει οτι και στα προηγούμενα παραδείγματα.

Στα 2 προηγούμενα παραδείγματα είδαμε οτι όταν η μετατόπιση της ευθείας ήταν προς τα δεξιά (θετική) ο χρήστης έπρεπε να ασκήσει μεγαλύτερη πίεση έτσι ώστε να υπερνικήσει τα "φράγματα" F και F' αντίστοιχα. Στο παράδειγμα που ακολουθεί θα δούμε τι γίνεται στην περίπτωση που η μετατόπιση γίνεται προς τα αριστερά.

Παράδειγμα 6

Εδώ βλέπουμε οτι οι πιέσεις Π1 και Π2 επιφέρουν τις αποκρίσεις Α1 και Α2 (και μάλιστα οι μικρές μεταβολές στην πίεση επιφέρουν μεγάλες μεταβολές στην απόκριση γιατί η γωνία α είναι πάνω από 65 μοίρες).
Παρατηρήστε όμως οτι όταν η πίεση που ασκούμε είναι 0 έχουμε πάλι απόκριση ίση με S.(κάθετο τονισμένο τμήμα του y άξονα 0S). Πρακτικά αυτό σημαίνει οτι ακόμα και να μην βάζουμε καθόλου πίεση Aftertouch το vibrato θα ενεργοποιείται κανονικά. Η ευθεία μας είναι μετατοπισμένη αριστερά από την αρχή των αξόνων κατά F. Το F (αν είχε νόημα η αρνητική πίεση στο Aftertouch)εκφράζει με πόση πίεση θα έπρεπε να σπρώξουμε το πλήκτρο ανάποδα (από κάτω προς τα πάνω) προκειμένου να σταματήσει να ακούγεται το Vibrato. Φυσικά όμως δεν έχει καμία σημασία γιατί ο αισθητήρας που βρίσκεται στο όργανο δεν αντιλαμβάνεται αρνητική πίεση.

Όπως έχετε αντιληφθεί το δεύτερο ρυθμιστικό offset είναι αυτό που καθορίζει τη μετατόπιση της ευθείας προς τα αριστερά ή δεξιά και είναι άλλη μια παράμετρος της συνολικής ευαισθησίας του Afterouch.

Θεωρώ την καλύτερη ρύθμιση αυτή του παραδείγματος 1 σε ότι έχει να κάνει με Aftertouch. Το Trinity μου έπασχε από την περίπτωση του παραδείγματος 3 από την οποία το απάλλαξα παίζοντας με τα ρυθμιστικά Gain και Offset.

Αν ποτέ αντιμετωπίσετε παρόμοιο πρόβλημα και αισθάνεστε σίγουροι με το άνοιγμα του οργάνου και τα ποτενσιόμετρα νομίζω οτι η παραπάνω ανάλυση θα σας σώσει από περιττά έξοδα.

Φιλικά Νίκος


Το άρθρο γράφτηκε από τον korg_nikos

There are no comments.
 
1048981 UNIQUE VISITORS SINCE '23 JANUARY 2008'
ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ

Β 
tpl_foot_l
  MIDIPART.GR - DOWNLOADS AREA || FORUMS || ΜΟΥΣΙΚΕΣ ΑΓΓΕΛΙΕΣ || FACEBOOK GROUP
  ©  2008-18 || All rights reserved
Template designed by MemHT.com
tpl_foot_r
 
MemHT Portal is a free software released under the GNU/GPL License by Miltenovik Manojlo
Loaded in: 0.25